V zadnjem desetletju je digitalizacija v gostinstvu postala ključni dejavnik, ki spreminja način delovanja restavracij, kavarn in drugih gostinskih obratov. Tako, kot je preoblikovala številne druge panoge, je imela tudi vpliv na gostinstvo. Danes tehnologija igra osrednjo vlogo v sodobnem gostinstvu. Ali to pomeni konec poklica natakarja in strežbe, kot jo poznamo? Raziskali smo, kako tehnološke rešitve v gostinstvu vplivajo na natakarje, kako poenostavljajo delo v strežbi ter kakšne prednosti in izzive prinaša digitalizacija gostinstva.

Sodobne tehnologije so postale ključni del poslovanja podjetij: tudi restavracij, hotelov, kavarn in drugih gostinskih obratov. Nove tehnološke rešitve ne vplivajo le na operativne procese, ampak tudi na delo natakarjev, ki se morajo prilagajati novim digitalnim orodjem. Od samopostrežnih kioskov in mobilnih aplikacij za naročanje hrane do umetne inteligence (AI), ki optimizira delovne procese. V zadnjih letih smo priča porastu tudi t.i. robotskih natakarjev, ki so ponekod (tudi v Sloveniji) že zamenjali človeške natakarje in predstavljajo popolno digitalizacijo strežbe.

Poklic natakarja

Je digitalno gostinstvo naša prihodnost?

Digitalizacija gostinskih storitev, ki vse bolj prihaja tudi k nam, je posledica številnih tehnoloških inovacij. Čeprav so te v nas zasadile nekaj nesigurnosti in dvomov, pa ob tem lahko izboljšajo učinkovitost in kakovost storitev:

Sistemi za naročanje in dostavo prek mobilnih aplikacij

Stranke lahko že zadnjih nekaj let naročajo hrano in pijačo preko svojih pametnih telefonov, kar povečuje udobje in hitrost storitve. Pri tem ne govorimo le o dostavi na dom, ampak tudi o naročanju gostov znotraj gostinskih objektov. Danes lahko gostje po svetu s pomočjo aplikacij naročajo hrano kar s svojih telefonov, kar pomeni manjše obremenitve za natakarje in hitrejšo postrežbo. Pri nas še tovrstno naročanje ni tako razširjeno, imamo pa digitalne menije. Nekdanje fizične jedilne liste, cenike in menije so zamenjale QR kode, prilepljene na mize, ki jih gostje poskenirajo ter si na mobilnih telefonih digitalno ogledajo gostinsko ponudbo.

Mobilne aplikacije v gostinstvu

Digitalizacija gostinstva v smeri mobilnih aplikacij je v tujini že precej poznan koncept. Pri nas jih uporabljajo le redki gostinci. Ponudniki, ki jih koristijo, praktično ne potrebujejo natakarjev za sprejemanje naročil, a gostje v večini poročajo, da jim tak način ne odgovarja – mnenja so različna, res pa je, da mobilne aplikacije prinašajo manjko osebnega stika, ki pa je za dobro izkušnjo gosta precej pomemben.

Druga digitalna orodja, ki jih že poznamo in smo se jih navadili, so še sodobni POS sistemi, integrirani z drugimi poslovnimi procesi, pametni sistemi za upravljanje naročil, zalog in urnikov zaposlenih, samopostrežni kioski in digitalni meniji.

Roboti in digitalizirana strežba

Na Japonskem že obstajajo restavracije, kjer natakarje deloma nadomeščajo roboti-strežniki. Ti strežejo pijačo, prinašajo naročila in celo komunicirajo z gosti. Čeprav to v Sloveniji še ni standard, se robotov v strežbi nekatere restavracije, sploh franšize tujih verig, že poslužujejo. Tako kot ostale panoge, je tudi prihodnost gostinstva zagotovo v smeri avtomatizacije gostinskih storitev. A vsak gostinec, ki se odloči spremeniti način poslovanja, še posebej strežbe, mora pri svoji odločitvi upoštevati mnenja svojih gostov.

Digitalni procesi v gostinstvu

Kako razvoj tehnologije vpliva na delo natakarjev?

Integracija sodobnih tehnologij bo bistveno vplivala na delo natakarjev. Če bodo sisteme naročanja prevzeli roboti in digitalizirani kioski/meniji, bo vloga natakarjev ključnega pomena pri procesih, ki sledijo po tem. Pri Moj Natakar smo prepričani, da nam digitalizacija lahko olajša določene procese. Lahko optimizira našo učinkovitost, delo in čas, a nas nadomestiti ne more. Prehod na nečloveška orodja strežbe je lahko delni, natakarjevega dela pa ne more v celoti zamenjati. Pravilna uporaba umetne inteligence in novih tehnologij se namreč skriva v tem, da jih uporabljamo kot orodje, ki nam delo olajša in ne kot rešitev, ki delo opravi namesto nas.

Pozitivni vidiki digitalizacije za gostinceNegativni vidiki digitalizacije za gostince
Višja učinkovitost – hitrejše obdelovanje naročilPotreba po usposabljanju zaposlenih
Manj možnosti (človeških) napakVišji začetni stroški za uvajanje novih tehnologij
Avtomatizacija določenih procesov (obdelava naročil, spremljanje zaloge)Odpor (nekaterih) gostov
Olajša delo natakarjev, ki se lahko bolj posvetijo gostom in njihovim potrebamMožnost odpora zaposlenih na spremembe
Manj interakcije s strankami, kar predstavlja izzivVeč truda pri interakciji s strankami – osebni stik ostaja pomemben, zato ga moramo nadoknaditi
Hitrejša postrežba – naročila so avtomatsko poslana v pripravoMožna varnostna tveganja
Strežba gostov

So človeški natakarji preteklost?

Za uspešno integracijo tehnologije v delo natakarjev je ključno, da pravilno izobrazimo tako zaposlene kot goste. Gostinci, katerih prvotni cilj je gostom nuditi celovito izkušnjo in gostoljubje, natakarjev ne bodo zlahka zamenjali. Četudi pomoč poiščejo v digitalnih orodjih in umetni inteligenci, vedo, da osebni stik ni nadomestljiv. In njegovo manjko začutijo tudi stranke. Če gostje cenijo pristen osebni stik, ki so ga deležni, ko vas obiščejo, je to znak, da nekaj delate prav. Zato moramo natakarje ohraniti tudi v prihodnosti – lahko le spremenimo njihov način dela. Če izberemo mobilne aplikacije, preko katerih gostje sami oddajo naročilo (in ga, če se to sklada s konceptom gostinskega obrata, morda celo sami pridejo iskat), ne pomeni, da natakarjev več ne potrebujemo. Pomeni le, da potrebujemo resnično dobre natakarje, ki bodo manjko osebnega stika pri naročilu znali pokompenzirati z drugimi deli svojega poklica.

Kot poroča Statistični urad Republike Slovenije je v letu 2021 27% podjetij v gostinskem sektorju ponujalo izobraževanje za pridobitev digitalnih veščin. Glede na trenutne razmere lahko pričakujemo, da bo ta odstotek sčasoma višji, saj so (ne le gostinska) podjetja primorana vlagati v izobraževanje in usposabljanje zaposlenih, da ti pridobijo potrebne digitalne veščine. Pri tem je pomembno, da tudi natakarje vključujemo v proces uvajanja novih tehnologij. Tako kot gostje, imajo tudi natakarji in ostali zaposleni svoje zadržke in strahove. Gostinci, ki se odločijo za digitalizacijo, ne glede na to, v kolikšnem obsegu, morajo najprej poskrbeti, da odločitev in razloge zanjo skomunicirajo s svojimi natakarji in drugimi zaposlenimi. Slednji se bodo tako zavedali, da, četudi kdaj namesto njih sprejme naročilo robot ali aplikacija, njihovega pozdrava, ustrežljivosti in nasmeha ne bo nadomestil nihče.

One Response