Gostinstvo v Sloveniji ima dolgo in bogato tradicijo, ki pomembno prispeva k nacionalni identiteti in gospodarstvu. Kaj pa ugled natakarjev in gostinstva? Slednji se skozi čas spreminja, odvisno od družbenih, ekonomskih in kulturnih dejavnikov. Raziskali smo, kako so gostinske prakse v Sloveniji percipirane s strani javnosti, kakšen je položaj natakarjev v družbi in kaj lahko pričakujemo v prihodnosti.

Poklic natakarja je dolgo časa veljal za prehodno zaposlitev ali delo, ki ga opravljamo “za silo”. A časi se spreminjajo – delo v gostinstvu postaja vse bolj cenjeno, ugled natakarjev pa ponovno raste.

V svetu, kjer postaja uporabniška izkušnja ključni element vsake storitve, gostinstvo in predvsem delo v strežbi dobiva povsem novo težo. V Sloveniji, kot tudi drugod po svetu, se vedno bolj zavedamo, da je natakar veliko več kot le oseba, ki prinese naročilo. Je komunikator, svetovalec, organizator in ambasador gostoljubja. Sodobni gostje ne iščejo zgolj hrane in pijače, temveč celostno izkušnjo, kjer prav natakar pogosto igra ključno vlogo.

profesionalni ugledni natakarji

Pregled ugleda natakarjev in gostinstva

V preteklosti je bil poklic natakarja v Sloveniji izjemno cenjen in spoštovan. Natakarji so veljali za ključne akterje v gostinskih obratih. S svojo profesionalnostjo in gostoljubnostjo so od nekdaj ustvarjali prijetno vzdušje za goste. Vendar pa se je sčasoma percepcija tega poklica začela spreminjati.​ Ugled natakarjev danes je odvisen od tega, koga vprašamo.

Pri nekaterih ima poklic natakarja še vedno določen ugled, medtem ko ga drugi pogosto dojemajo kot manj prestižnega, saj ga povezujejo bolj z zabavo kot z resnim delom. To kaže na precejšnje (tudi generacijske) razlike v dojemanju poklica in dela v strežbi.​

Spreminjajoče se dojemanje natakarjev v Sloveniji

Če pogledamo nekaj desetletij nazaj, je bila strežba pogosto povezana z nizkim družbenim statusom. Poklic je bil redko predstavljen kot resna karierna pot in temu je bil primeren tudi ugled natakarjev. Danes pa se to spreminja. Z razvojem kulinarične scene, rasti gastronomskega turizma in vse večjo profesionalizacijo v panogi, se izboljšuje tudi pogled na delo v strežbi. Zaposleni v strežbi niso več le “osebje v ozadju”, ampak sestavni del celotne gostinske izkušnje.

Velik korak naprej pomeni tudi večja ozaveščenost lastnikov gostinskih lokalov, da je kakovostna storitev ključ do uspeha. To pomeni boljše delovne pogoje, več pozornosti na delovno okolje, boljše nagrajevanje in vlaganje v razvoj zaposlenih. Dober natakar danes ni več samoumevna figura – potrebuje znanje, empatijo, fizično pripravljenost in zmožnost delovanja pod pritiskom. Vse to gostje vidijo in cenijo.

prijazna postrežba pijače

Ugled natakarjev narašča

Samo med aprilom in majem leta 2024 se je število delovno aktivnih oseb v gostinstvu povečalo za 0,9% (vir: N1). Zanimanje za delo v gostinstvu je naraslo za 12 % v primerjavi s preteklim letom. Pri tem je več kot polovica kandidatov izrazila zanimanje za delo v strežbi v kakovostnih gostinskih obratih. Prav tako podatki kažejo, da je gostoljubje eden izmed ključnih razlogov, zakaj se turisti radi vračajo v Slovenijo – kar pomeni, da imajo natakarji neposreden vpliv na turistično podobo države.

Narašča tudi število prijav v gostinsko-turistične šole, kar kaže na pozitivno percepcijo poklica med mladimi. To je posledica boljšega informiranja, predstavitev uspešnih kariernih poti in medijske pozornosti.

Prihodnost strežbe je svetla

Poklic natakarja je danes v Sloveniji na prelomni točki. Z vedno večjim poudarkom na kakovosti storitev, personalizirani izkušnji, trajnosti in razumevanju kulture strežbe, ta poklic pridobiva nazaj svoj ugled. Številni slovenski gostinci so že začeli vlagati v znanje, mentorstva in dolgoročno rast zaposlenih v strežbi. Posledično se izboljšuje tudi podoba poklica v širši družbi.

Z razmahom kulinaričnega turizma in povečanim številom vrhunskih restavracij, bo potreba po dobrih natakarjih samo še rasla. To pomeni več priložnosti za karierni razvoj, boljše pogoje dela in več možnosti za specializacijo – od someljeja, vodje strežbe, pa vse do vodij gostinskih obratov.

Delo v strežbi ni več nekaj, kar ljudje počnejo “v vmesnem času, ko iščejo pravo službo”. Natakarstvo postaja poklic prihodnosti, ki ponuja stabilnost in možnost osebne ter strokovne rasti. Ugled natakarjev se vrača, ne kot rezultat naključja, temveč kot plod trdega dela, spremembe miselnosti in ponovnega vrednotenja pomena osebnega stika v dobi digitalizacije.

Zato danes s ponosom povemo: biti natakar je častna vloga. Gre za poklic, kjer lahko vsak dan vplivaš na ljudi, jim polepšaš dan, ustvariš nepozabne izkušnje – in si hkrati del dinamične, razvijajoče se industrije.

ugledna strežba natakarjev v gostilni

Zakaj je pomembno, da ohranimo kakovostne natakarje?

Natakarji so ključni člen gostinske industrije in v današnjem svetu več kot le osebe, ki strežejo hrano in pijačo. So obraz gostinstva, ki pogosto oblikuje prvi in zadnji vtis obiskovalca. Njihovo delo ni omejeno zgolj na strežbo, ampak vključuje strokovno svetovanje, hitro odzivanje na potrebe gostov in ustvarjanje prijetnega vzdušja, ki je za mnoge obiskovalce ključnega pomena.

Tam, kjer turizem in gostinstvo igrata ključno gospodarsko vlogo, kakovostna strežba postaja vse bolj pomembna, saj je tesno povezana z ugledom turistične destinacije. Natakarji predstavljajo gostoljubnost in vrednote kraja, hkrati pa z vsakodnevnim delom zagotavljajo, da so gostilne, bistroji, kavarne in restavracije prostor, kjer se gostje počutijo dobrodošle in cenjene.

Delo natakarjev zahteva več kot zgolj fizično prisotnost – zahteva potrpežljivost, komunikacijske sposobnosti, sposobnost hitrega prilagajanja in veliko mero predanosti. Spoštovanje natakarjev ne pomeni le dvigovanje njihovega ugleda, temveč tudi izboljšanje celotne kakovosti storitev in s tem dvig gostinske industrije na višji nivo. Zato, kljub napredovanju tehnologije in strežnih robotov, človeški natakarji (zaenkrat) niti približno niso nadomestljivi. Če so človeški natakarji preteklost ali ne, smo se spraševali tukaj.

ugledni natakarji na dogodku

Dvigni ugled natakarjev
👋 Pridruži se naši ekipi!

Če si tudi vi želite postati del prihodnosti slovenskega gostinstva, vas vabimo, da se pridružite naši ekipi. Iščemo nove natakarje in natakarice, ki verjamejo v moč dobre postrežbe, uživajo v delu z ljudmi in želijo svojo kariero graditi v spodbudnem in profesionalnem okolju. Z nami lahko sodelujete preko študentske napotnice, pogodbe ali redne zaposlitve.

📩 Pošljite svojo prijavo še danes in postanite del zgodbe, ki dviguje ugled natakarjev in slovenskega gostinstva! Za prijavo klikni tukaj.